Relacja z konferencji iCRASH’24 "Ograniczanie Wypadków i Niebezpiecznych Zdarzeń Drogowych"
Konferencja iCRASH’24 "Ograniczanie Wypadków i Niebezpiecznych Zdarzeń Drogowych" odbyła się w dniach 26-27 września 2024 r. w Inowrocławiu.
Patronat honorowy nad konferencją objęli: Dariusz Klimczak - Minister Infrastruktury, Artur Czapiewski - p.o. Głównego Inspektora Transportu Drogowego, insp. Robert Koźlak - Dyrektor Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji oraz Arkadiusz Fajok - prezydent Inowrocławia.
Tematyka konferencji była poświęcona zagadnieniom związanym z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Wypadki drogowe są znaczącym problemem współczesnego świata, ponieważ są jedną z głównych przyczyn śmierci i urazów. Każdego roku na drogach ginie ok. 1,35 miliona osób i odnotowuje się ok. 20 - 50 milionów obrażeń. Pomimo różnych działań podejmowanych w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach liczba rannych i zabitych na skutek wypadków drogowych jest w dalszym ciągu bardzo duża. Ponoszone z tego tytułu straty ekonomiczne
i społeczne są bardzo wysokie.
Jedną z najczęstszych przyczyn wypadków jest nadmierna prędkość. Do tego dochodzą błędy kierowców (np. brak doświadczenia, nieprzestrzeganie przepisów ruchu drogowego) czy też jazda pod wpływem alkoholu lub narkotyków. Ryzyko kolizji może zwiększać również stan techniczny pojazdu, a ponadto niedostatecznie zaprojektowane drogi, brak odpowiedniego oznakowania oraz warunki pogodowe.
Aby zredukować liczbę wypadków drogowych, potrzebne są m.in.: nowoczesne technologie, poprawa infrastruktury drogowej, edukacja społeczna, a także skuteczne regulacje i przepisy prawne, w tym m.in. egzekwowanie przestrzegania przepisów ruchu drogowego.
Bezpieczeństwo ruchu drogowego od zawsze pozostaje w sferze zainteresowań Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Wiele realizowanych prac badawczych jest ściśle związanych ze sposobami jego poprawy. Zorganizowana konferencja miała na celu m.in. promowanie najnowszych badań i technologii w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego oraz identyfikację wyzwań i barier w implementacji nowoczesnych rozwiązań w tym zakresie.
Uroczystego otwarcia konferencji dokonali: dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM - dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, Konrad Romik - Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Arkadiusz Fajok - prezydent Inowrocławia.
Konferencja rozpoczęła się od wykładu inauguracyjnego "Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie", wygłoszonego przez Konrada Romika.
Sesję I "Systemy biernego bezpieczeństwa ruchu" prowadziła Aleksandra Skorupska
z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.
Jako pierwszy wystąpił Krzysztof Waszczuk, który zaprezentował dwa referaty:
- "Przegląd metod projektowania połączeń barier w oparciu o CEN/TS 1317-10:2023",
- "Innowacyjna rodzina promieniowych terminali drogowych o zwiększonych parametrach pochłanialności energii".
Kolejnym prelegentem był mgr inż. Michał Karkowski z IBDiM, który mówił o ultralekkich bezpiecznych barierach drogowych i mostowych ze stali o podwyższonej wytrzymałości
i nowatorskim systemie montażu.
Ostatni w sesji I wystąpił Łukasz Nalewajko z firmy MEISER Road Safety Sp. z o.o. z prezentacją nt. innowacyjnych i nowoczesnych rozwiązań urządzeń BRD do zastosowania na łukach
i zabezpieczenia przeszkód punktowych
W trakcie dyskusji kończącej sesję uczestnicy konferencji mieli możliwość zadania pytań obecnym ekspertom.
Sesję II "Systemy ITS w BRD" prowadził dr hab. inż. Jan Kempa z Politechniki Bydgoskiej.
Andrzej Kolasa z Głównej Inspekcji Transportu Drogowego przedstawił rolę i znaczenie systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym dla BRD w Polsce.
Następna prelekcja dotyczyła inteligentnego autonomicznego rozproszonego systemu rozpoznawania, analizy i zarządzania ruchem w obrębie skrzyżowań. W zastępstwie autora - Rafała Zdyba z firmy KRZ prezentację wygłosił Michał Karkowski z IBDiM.
Z prezentacją zatytułowaną "Improving work zone safety with digitization and C-ITS" (Poprawa bezpieczeństwa w strefie robót drogowych dzięki cyfryzacji i C-ITS) wystąpił Igor Mikolášek
z czeskiego Centrum Badań nad Transportem (CDV).
Sesję drugą zakończyło wystąpienie dr. inż. Damiana Iwanowicza z Politechniki Bydgoskiej, który skupił się na potencjale sztucznej inteligencji w sterowaniu ruchem drogowym.
Po tym odbyła się krótka dyskusja.
Michał Karkowski z IBDiM prowadził Sesję III "Badania zderzeniowe systemów biernego bezpieczeństwa ruchu".
Sesję rozpoczęło wystąpienie dr. inż. Dawida Bruskiego z Politechniki Gdańskiej, w którym prelegent przedstawił innowacyjne podejścia do badań urządzeń BRD.
Następnie M.Sc. Moritz Grimmelsmann z Federalnego Instytutu Badawczego Drogownictwa (BASt) omówił aktualne badania nad pasywnymi systemami bezpieczeństwa ruchu
w infrastrukturze drogowej w Niemczech ("Current research on passive traffic safety systems in road infrastructure in Germany").
Sesje konferencyjne zakończyła ogólna dyskusja oraz omówienie planu następnego dnia konferencji.
Drugi dzień konferencji odbył się na poligonie badawczym w Inowrocławiu, gdzie zostały przeprowadzone dwa testy zderzeniowe. Podczas pierwszego testu w barierę drogową uderzał samochód osobowy o masie 900 kg rozpędzony do prędkości ok. 100 km/h. W trakcie drugiego testu pojazd ciężarowy o masie 36 000 kg uderzał w barierę przy prędkości ok. 65 km/h.
Uczestnicy konferencji mogli zobaczyć jakie konsekwencje niesie za sobą zderzenie pojazdów z barierą drogową. Przebieg testów i jego efekty zrobiły duże wrażenie na widzach i wywołały ożywione dyskusje.
Konferencja iCRASH’24 wzbudziła duże zainteresowanie wśród przedstawicieli firm, administracji drogowej oraz pracowników naukowych. Była to wyjątkowa okazja do pogłębienia wiedzy na temat brd oraz wymiany wiedzy i doświadczeń z ekspertami krajowymi i zagranicznymi. Jesteśmy przekonani, że wydarzenie to przyczyniło się do rozwoju nowych technologii i metod poprawy bezpieczeństwa na drogach, a także zwiększyło świadomość społeczną na temat znaczenia tego zagadnienia.
Instytut Badawczy Dróg i Mostów jako organizator konferencji był wspierany przez patronów merytorycznych i medialnych, a także firmy, które zaangażowały się w przygotowanie wydarzenia.
Serdeczniejsze dziękujemy wszystkim za wzięcie aktywnego udziału w konferencji iCRASH’24, której sukces był możliwy również dzięki Państwa obecności.
Dziękujemy naszym Partnerom i Patronom za okazane nam wsparcie przy realizacji tego przedsięwzięcia. Jednocześnie zapraszamy do współpracy przy kolejnych edycjach naszego wydarzenia.